Hannestad Terrasse er et frittstående, privat borettslag uten tilknytning til SOBBL eller andre boligbyggelag. Borettslaget består av seks boligblokker med til sammen 26 oppganger og 272 leiligheter, og er det største borettslaget i distriktet. Bygningsmassen ble ferdigstilt i 1974 og er oppført av A/S Selvaagbygg.

Som beboer i borettslaget er man både andelseier, leietaker og utleier, med tilhørende rettigheter og plikter.


Andelseierskap og bruksrett

Ved kjøp av leilighet i borettslaget erverves én av 272 andeler. Hver andel har en pålydende verdi på kr 100,-. Andelseier har stemmerett på generalforsamlingen og rett til å utøve forkjøpsrett ved salg av andre andeler. Rettigheter og plikter er i hovedsak regulert av borettslagsloven og borettslagets vedtekter.

Andelseier er ansvarlig for alt innvendig vedlikehold, herunder vann- og avløpsrør. Borettslaget har ansvar for fellesinstallasjoner og ytre vedlikehold, herunder ringeanlegg, ventilasjonskanaler, vinduer, postkasser, ytterdører, fasader og verandagulv. Ved skade forårsaket av slitasje dekkes utbedring av borettslaget, mens skader forårsaket av beboeren dekkes av den enkelte.


Felleskostnader og økonomi

Alle beboere bidrar til drift og vedlikehold gjennom felleskostnader, som dekker blant annet lønn, forsikringer, strøm, renovasjon og nedbetaling av fellesgjeld. Styret har ansvar for å påse at nødvendig vedlikehold blir utført.

Dersom borettslaget unnlater å utføre vedlikehold, kan dette få økonomiske konsekvenser for både laget og andelseierne – blant annet ved at forsikringer ikke dekker skader som følge av forsømt vedlikehold. Andelseierne har derfor både en felles og individuell interesse i at lagets midler forvaltes forsvarlig.


Generalforsamling og styre

Generalforsamlingen er borettslagets øverste organ og avholdes årlig innen utgangen av mai. Her behandles årsberetning, regnskap, budsjett, vedtektsendringer og valg av styremedlemmer. Hver andel gir én stemme. Ekstraordinær generalforsamling kan avholdes ved behov.

Styret velges av generalforsamlingen og består av seks medlemmer valgt for to år. Styret har ansvar for drift, vedlikehold, beboerkontakt og oppfølging av ordensregler. Det fungerer også som overordnet for ansatte og andre funksjonærer. Styrets godtgjørelse fastsettes av generalforsamlingen for foregående år.


Forvaltning og revisor

I 2015 ble det utarbeidet en langsiktig vedlikeholdsplan av OBOS Prosjekt, som ble godkjent av generalforsamlingen. Styret utarbeider en ny vedlikeholdsplan i 2025. OBOS Eiendomsforvaltning AS er borettslagets forretningsfører, og kan kontaktes ved salg eller overdragelse. Avtalen med forretningsfører kan sies opp med seks måneders varsel.

Borettslaget har valgt Ernst & Young AS som revisor.