Styret takker for et vellykket beboermøte i Yvenhytta onsdag 7. oktober, der styret blant annet orienterte om status for gjennomføring og finansiering av borettslagets igangsatte og planlagte rehabiliteringsprosjekter i tidsrommet 2015-2025.
Ca. 60 beboere deltok, og møtet ble avholdt i en positiv, saklig og god tone.
Status for igangsatte vedlikeholdstiltak 2015:
- Tekking av tak på alle seks blokker. Avsluttes oktober.
- Utskiftet sluk for overvannsrør på takene. Avsluttes oktober.
- Nye overlys (takluker) i alle oppganger. Avsluttes oktober.
- Nye gesims- og pipebeslag. Avsluttes oktober.
- Rengjøring og maling av terrassekasser. Grunnet værforhold må østre del av blokk 3 utstå til våren 2016. Alle øvrige terrassekasser ferdigmalte.
- Ny gavlvegg på blokk 4 – luftet fasade. Avsluttes oktober.
- Ny belysning i fellesarealer. Oppstart vinter 2015-2016.
- Pusse opp vegger og gulv i kjeller- og mellomganger. Oppstart vinter 2015-2016.
- Forprosjekt VVS.
Aktuelle tiltak fra og med 2016
- Betongkonstruksjoner. Tilstandsanalyse. Utbedre skader.
- VVS-anlegg. Nye vannrør frem til stoppekraner. Avløpsrør soilrenses (spyling og roterende kjetting). Nye varmtvannstanker.
- Terrasseområder. Nye gulv (heldekkende overflatebehandling) ved store skader. Reparasjon ved mindre skader. Male trepanel og omramming rundt vinduer. Male vinduer.
- Pusse opp garasjeanlegg. Asfaltering, alt eller kun reparasjon – vurdere behov. Åpne alle lukkede garasjeplasser. Sprøytemale vegger og tak.
- Elektrisk anlegg. Nye sikringsskap. Hovedtavler.
- Uteområde. Utbedre platå 1 (som lekker vann til garasje). Ny membran og asfaltering. Tilstandsanalyse av platå 2, 3 og 4. Vurdere eventuelle tiltak.
Andre anbefalte tiltak
- Automatisk brannvarslingssystem.
- Etablere nødlysanlegg.
Finansiering
Etter å ha bedt om tilbud fra fem banker, har styret valgt å ta opp et langsiktig rammelån (25 år) med flytende rente i Handelsbanken – som hadde det klart beste tilbudet.
For den enkelte beboer betyr dette en gjennomsnittlig husleieøkning for 2016 på kr 250 pr. måned, avhengig av leilighetens størrelse. Dette kommer selvsagt i tillegg til den normale årlige økningen på 4% – som er vedtatt tidligere.
Spørsmål fra andelseier
Styret mottok i forkant av beboermøtet flere skriftlige spørsmål fra én andelseier. Disse ble tatt opp og besvart under møtet. Vi gjengir her i korte trekk spørsmålene og styrets svar:
- I hvilken grad er leverandører pålagt å utføre egenkontroll? – Blant annet gjennom samsvarserklæring, servicerapporter og bildedokumentasjon.
- Hvilken kontroll og etterkontroll utføres i regi av borettslaget, og hvordan dokumenteres dette? – Jevnlige møter og kontrollrunder med leverandør (møtereferater.). Sluttkontroll. Når det gjelder planlagte VVS-prosjekter 2016, vil styret også vurdere å innhente ekstern kontrollkompetanse.
- Hva er status i «pipesaken»? – Pipe er gjenopprettet.
- I infoskriv i mai ble det opplyst at styret hadde vedtatt å politianmelde et anonymt brev med anklager mot styremedlemmer. Hva er status i saken? – Det nye styret har vedtatt ikke å anmelde.
- Hva er status for kommunens planer for barnehagen? – Ingen vet noe foreløpig, heller ikke kommunen, men det er antydet en mulighet for at kommunen med tiden vil selge eiendommen.
- Hvilken form for tilsyn av fellesarealer utøves med tanke på overholdelse av ordensregler? – En kombinasjon av tilbakemeldinger fra beboerne og egne kontroller / selvsyn. For øvrig ber styret om at beboerne setter seg inn i ordensreglementet og følger dette.
- Det registreres tidvis feilparkering på anviste plasser ved blokkene. Er det slutt på systematisk parkeringskontroll? – Nei, men styret er i en overgangsfase etter å ha sagt opp avtale med tidligere kontrollør.
Øvrige innspill under beboermøtet
Under møtet ble det også påpekt mye feil parkering i garasjene. Blant annet ved at det «dobbelparkeres» slik at gjesteplasser blokkeres og at tilhengere m.m. er hensatt på P-plasser.
I den anledning har styret denne uken gjennomført en befaring i garasjeanleggene, og forhold som er i strid med ordensreglementet vil bli tatt opp med respektive andelseiere.
Ladestasjon for elbiler?
Styret har tidligere i år, som en prøveordning, vedtatt å opprette to ladestasjoner for elbiler i nedre garasjeanlegg. Undersøkelser har vist at dette er komplisert, både fordi borettslagets strømnett pr. i dag ikke er dimensjonert for dette og det faktum at vi allerede har snaut med P-plasser i garasjene.
Dyrt blir det også – anslagsvis kr 20-30.000 – som i sin helhet må bekostes av de som ønsker å disponere en stasjon.
Uansett, styret arbeider videre med saken.
Parkering for bobiler
Sommerens prøveordning med betalt parkering på «Isbanen» har gått greit. Styret vil nå vurdere en permanent helårsordning for våre bobileiere.
Reservevaktmester
Styret opprettet tidligere i år en toårig prøveordning med «reservevaktmester» som skal utføre forefallende arbeid – basert på innkalling og timelønn. Ordningen har så langt fungert meget tilfredsstillende, noe også flere beboere har gitt uttrykk for gjennom positive tilbakemeldinger.
Viktige skjemaer!
Til slutt minner vi om to viktige skjemaer som alle har fått i sine postkasser:
- Beboerregistrering – fordeling av varmtvannskostnader. MÅ utfylles av samtlige husstander!
- Etterkontroll av malerarbeid på terrassekasser og kontroll av terrassegulv og skillevegger. Utfylles kun hvis du har klager på utført arbeid og/eller skader i terrassegulv og skillevegger.
Fristen for innlevering – av begge skjemaer – er satt til søndag 1. november.
Vennlig hilsen
Styret
Comments are closed