Ca 110 beboere deltok på beboermøte med følgende dagsorden:

 

  1. Innledning v/styret
  2. Langsiktig sikkerhets-, rehabiliterings- og vedlikeholdsplan

Orientering ved OBOS Prosjekt v/prosjekt- og byggeleder Britt Kristin Moe og styret

 

Pause med enkel bevertning

 

  1. Info om aktuelle saker
    1. Åpen kommunikasjon og informasjon i borettslaget
    2. Avtale med TV- og bredbåndleverandør
    3. Oppdatering ordensreglene som sak til generalforsamlingen
    4. Terrassekasser og overholdelse av ordensregler
    5. Trafikale forhold og parkering. Innspill fra beboer: opplegg for el-biler
    6. Drift av borettslaget
  2. Åpen post: innspill fra beboerne

 

Oppsummering:

 

  1. Innledning

Styret innledet ved å orientere om styrets og andelseiernes ansvar og om en felles målsetning om et trivelig og trygt bomiljø. Hensikten med beboermøtet var å gi informasjon om aktuelle saker til beboerne, spesielt om rapporten fra OBOS Prosjekt med anbefalinger til rehabiliterings- og vedlikeholdstiltak. Forslag til møteregler for beboermøte ble bifalt fra alle.

 

  1. Langsiktig sikkerhets-, rehabiliterings- og vedlikeholdsplan

Styret viste til tidligere informasjon i infoskriv og beboermøte oktober 2014 om arbeidet med langsiktig sikkerhets-, rehabiliterings- og vedlikeholdsplan. Prosjekt- og byggeleder    Britt Kristin Moe fra OBOS Prosjekt orienterte fra rapport om teknisk tilstandsvurdering og hvilke tiltak som anbefales gjennomført fra og med 2015.

Det var stor enighet om behovet for rehabilitering av blokkene grunnet naturlig elde og slitasje etter over 40 år.

Beboerne bifalt OBOS Prosjekt sitt forslag til prioritering av tiltak. Disse fremgår av rapporten som ble lagt på borettslagets hjemmesider på www.hannestadterrasse.no.datasenter.no samme dag.

Styrets forslag til tiltak og finansiering fremmes til behandling i ordinær generalforsamling 26. mai 2015. Se innkalling til generalforsamlingen, forslag G side 26.

 

  1. Info om aktuelle saker
    1. Åpen kommunikasjon og informasjon i borettslaget

Styret pekte på at det flere ganger var oppfordret til åpen kommunikasjon internt i borettslaget. Flere beboere reagerte i beboermøte kraftig på et anonymt brev som var utsendt til mange beboere med anklager mot enkelte av styrets medlemmer. Styret var kjent med at et anonymt brev var lagt ut i beboernes postkasser. Det var ikke adressert til styret, men styret hadde bedt om råd fra borettslagets advokat og ville etter dette drøfte saken.

 

  1. Avtale med TV- og bredbåndleverandør

Styret har forhandlet med flere leverandører og ville i sak til generalforsamlingen anbefale Canal Digital med lavere priser og høyere kvalitet på tjenesten enn før.       Kr. 299,- pr. måned for økt bredbånd (25 Mbps), nye dekodere og 48 kanaler, hvorav 15 er valgfrie. Det fikk bifall fra beboerne.

 

  1. Oppdatering av ordensreglene som sak til generalforsamlingen

Ordensreglene har behov for presiseringer, noe som ble gjennomgått i beboermøte 22. oktober 2014. Kommer som sak til generalforsamlingen.

 

  1. Terrassekasser og overholdelse av ordensregler

Styret viste til info i infoskriv. Saken er under oppfølging.

 

  1. Trafikale forhold og parkering. Innspill fra beboer: opplegg for el-biler

Det fremkom at det til tider fortsatt er feilparkering på gjesteparkeringen. Styret vurderer tiltak. Et mulig opplegg for elbiler utredes i løpet av 2015.

 

  1. Drift av borettslaget

Styreleder vil fremover måtte ta flere administrative oppgaver samt at enkelte administrative oppgaver fordeles mellom styremedlemmene. Vedlikeholdsleder skal prioritere vedlikeholdsoppgaver. Styret vil, som antydet på beboermøte 22. oktober 2014, styrke arbeidet med det løpende vedlikeholdet og beredskapen gjennom å engasjere 2-3 reservevaktmestere. Disse ønskes rekruttert internt i borettslaget gjennom en utlysning. Avtaler inngås av styret.

 

Styret takket for fremmøte, mange gode innspill og godt engasjement.

 

 

Styrets reaksjon på anonymt brev

Styret i borettslaget ble i uke 18 gjort kjent med at flere andelshavere, men ikke styrets medlemmer, har mottatt en anonym henvendelse fra en av våre andelshavere med et innhold som styret tar svært alvorlig. I tillegg har ett av styremedlemmene mottatt flere meldinger på telefon med liknende innhold, herunder på natterstid.

 

Å være styreleder eller styremedlem i vårt borettslag er et frivillig verv. Det er viktig at andelshavere som påtar seg et slikt arbeid til borettslagets beste, kan gjøre det med visshet om at de ikke risikerer å motta anonyme henvendelser og oppleve slike ubehageligheter som følge av vervet de påtar seg.

 

Et styre skal selvsagt akseptere kritiske bemerkninger og at det stilles spørsmål ved de beslutninger som fattes av styret, men det er en forutsetning at dette skjer med åpenhet og at andelshavere som har noe de ønsker å meddele styret – positiv eller negativt – samtidig oppgir sitt navn. At medlemmer i vårt styre utsettes for anonyme henvendelser med et til dels trakasserende og insinuerende innhold er noe styret ikke kan akseptere, og som det vil bli slått hardt ned på. Etter klare råd fra vår advokat har styret vedtatt å politianmelde det nå aktuelle forhold jf. straffelovens § 247, jf. § 246.

 

Fremtidige anonyme henvendelser med liknende innhold vil bli behandlet på samme måte.

 

 

Intern utlysning av engasjement som reservevaktmestere

Styret viser til informasjon på beboermøte 22. oktober 2014 og 28. april 2015. Styret ønsker å styrke innsatsen på forebyggende og løpende vedlikehold, og vil engasjere 2-3 personer som reservevaktmestre, etter arbeidsinstruks for en to-årsperiode. Engasjementet er timebasert og omfang kan variere i forhold til årstid.  Vi søker etter allsidige og nevenyttige personer som bor i borettslaget med erfaring fra bygg- og/eller vedlikeholdsarbeid. Helst med dokumentert jobberfaring innen vedlikeholdsarbeid, men det er ingen betingelse. Det vil bli lagt vekt på at vedkommende er allsidig, serviceinnstilt, har gode samarbeidsevner og kan jobbe selvstendig. Søkere bør ha erfaring med traktorkjøring.

 

Oppgaver defineres av styret. Eksempel på oppgaver er å vikariere for vedlikeholdsleder ved ferie, sykdom o.l., utføre enklere vedlikeholdsoppgaver på timebasis utendørs og innendørs, og vinterberedskap (strøing og brøyting). Engasjementet har en prøvetid på 6 mnd. Avtaleinngåelse snarest og timehonorar på kr 180,- pr time. Mottatte søknader vil bli gjennomgått og vurdert av et samlet styre etter søknadsfristen. Styret inngår avtalene.

 

Interesserte beboere kan ta kontakt med fungerende styreleder Per-Arne Polsrød eller vedlikeholdsleder Tormod Kristiansen for ytterligere opplysninger. Søknad og CV sendes styret v/styreleder innen 30. mai 2015. Velkommen som søker!

 

Med vennlig hilsen

Styret

Comments are closed